Støtte fra NAV
Hvis du har medisinsk grunnlag for å få støtte fra NAV til kjøp av hair-extensions eller parykk, kan du sende kvitteringen for kjøpet du har gjort i nettbutikken til NAV. De vil da refundere beløpet direkte til deg.
Hvem kan få støtte?
- Personer som helt eller delvis har mistet håret på grunn av sykdom eller behandling for sykdom.
- Hårtapet må være så stort at hair-extensions eller parykk er nødvendig.
- Personer som har en annen kjønnsidentitet enn den de ble født med, og som helt eller delvis har mistet håret.
- For å få støtte til parykk må hårtapet ha vart i minst 2-3 år. Eventuelt kan en lege vurdere at hårtapet sannsynligvis vil vare så lenge. Hvis hårtapet skyldes behandling for sykdom, gjelder ikke dette kravet.
- Du må være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
En parykk kan erstatte eget hår på hele hodet, eller deler av hodet. Parykken kan være laget av ekte eller syntetisk hår, og den kan være masseprodusert eller laget til en bestemt person.
- NAV dekker ulike typer hårerstatning innenfor en fastsatt beløpsgrense. Hårerstatningen kan være parykk, hårdel, tupé, hårintegrasjon og hårforlengelse, i tillegg til hodeplagg som luer, hatter, capser og hodesjal.
- Maksimal støtte til parykk er 6 265 kroner per kalenderår.
- Personer med avvikende hodeform eller relevant og dokumentert kontaktallergi kan få støtte til individuelt tilpasset parykk på maksimalt 16 220 kroner per kalenderår.
- NAV dekker ikke utgifter til stell og vedlikehold av parykk.
Slik går du frem for å søke:
- Hvis det er første gang du søker, må du legge ved en legeerklæring som forklarer hvorfor du trenger parykken eller hårdelen.
- Du må kunne dokumentere at hårtapet har vart i 2-3 år, eller ha legeerklæring på at hårtapet ditt sannsynligvis vil komme til å vare i minst 2-3 år.
- Hvis hårtapet ditt skyldes operasjon eller medisiner, gjelder ikke regelen om at hårtapet må ha vart eller vil vare i 2-3 år.
- Hvis du har sendt inn en legeerklæring og fått dekket et tilsvarende hjelpemiddel tidligere, trenger du ikke ny legeerklæring hvis ikke NAV spør om det.
- Hvis du har lagt ut for hjelpemidlet, kan du søke om å få refundert utgiftene. Du må søke innen 6 måneder etter kjøpet, og legge ved spesifiserte kvitteringer når du søker. Utgifter til frakt, toll og andre gebyrer blir ikke refundert.
- Hvis det er mange år siden sist du søkte om å få refundert utgiftene, anbefaler vi at du legger ved dokumentasjon fra lege om at du fortsatt har behov for parykk.
Etter du har søkt:
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Klikk her for å sende inn en søknad til NAV.
Les mer om støtte til hair-extensions og parykk hos NAV her.